Vanliga frågor

Vanliga frågor

  • Varför har ni inte korv, kött eller fryst fisk?

För att kunna erbjuda kyl- och frysvaror behövs en obruten kyl- och fryskedja hela vägen från producenten via butiken till kunden. Idag sker vår distribution via Schenker eller UPS, och vi kan därför inte erbjuda kyl- eller frysvaror.

  • Men butik X säljer korv, kött eller fryst fisk, om de kan så kan väl ni också göra det?

Nej, då bryter butik X mot livsmedelslagen och det är något vi inte gör. Produkterna måste hålla en viss temperatur eller lägre hela vägen från vårt lager hem till er.

 

  • Är ni ett svenskt företag?

Ja. Som svenskt aktiebolag deklarerar och betalar vi skatt i Sverige alla priser som visas i butiken är inklusive moms. Vårt lager är insynat av Miljö- och hälsokontoret. Det betyder att vi konkurrerar på sjysta villkor och att du kan lita på att vi hanterar varorna på ett hygieniskt sätt.

  • Gör ni dropshipping?

Nej, vi har ett eget lager och alla produkter som du ser på hemsidan finns i vårt lager i Sverige.

  • Hur gör jag för att hämta upp beställningen hos er?

Steg 1. Skapa ett konto på sarisaristore.se

Steg 2. Kontakta oss via e-post eller Facebook meddelande och ange din e-post du har registrerat hos oss med så låser vi upp lokal upphämmtning för ditt konto.

Steg 3. Lägg din beställning och betala för den.

Steg 4. Upphämtning sker på Måndag, Torsdag eller Söndag. Vid kl 13 om vi inte har kommit överens om något annat. Upphämtningsplats är antingen Söderbyvägen 13, första våningen till vänster. Internsystem Sverige AB står det på en skylt vid dörren dörren, eller på annan överenskommen plats.

  • Kan ni skicka varor utanför Sverige?

Läs mer här.

 

  • När får jag mina saker?

När du har lagt din beställning så packas den och skickas normalt dagen efter. Följande vardag hämtas den hos oss för leverans till dig. Det går inte att säga en exakt tid, men två till fyra vardagar brukar vara en normal tid, lite beroende på när du beställer och vart i landet du bor.

 

  • Hur får jag tag i en promo kod?

Vi erbjuder dessa koder ibland via sociala medier eller via nyhetsbrevet du kan skriva dig upp på via vår hemsida.

 

  • Kan ni ta in min favoritvara?

Vi vill förstås att just det du är sugen på ska finnas i butiken. Sedan gäller det att det finns tillräckligt många som är intresserade av att köpa det du vill ha och så måste det gå att få tag på. Kolla först på denna sida så att din produkt inte är förbjuden i Sverige sedan om den inte är det så kontakta oss om vad du önskar dig, i vissa fall kan vi ta in vad du önskar. Notera att vi inte kan sälja färska varor för att allt ska gå att skicka i en låda.

  • Kan ni sälja torkad fisk, Tuyo?

Se denna kategori, torkad fisk. Vi kan endast sälja vissa typer av torkad fisk pga att fraktbolagen kräver att de skickas fryst.

  • Produkt X brukade vara billigare förut, varför är den dyrare nu?

Numera beror det främst på att fraktpriserna från Asien har gått upp något otroligt mycket, här nedan ser du en bild på hur dyrt det har blivit. Från tidigare fraktpris på ca 1500 USD per container har det nu nått nästan 10x det tidigare priset, och fraktpriset bakas in i inköpspriset som i slutändan resulterar i ett högre pris.

Sedan beror det även på att kronans kurs mot Euron har försvagats och det ger oss dyrare priser när vi importera produkter, vi använder oss av Euro oftast när vi importerar produkter.

  • Jag är orolig för att beställa pga coronavirus infektion

Vi har utförlig information om hantering av våra produkter relaterat till Coronaviruset här, men kortfattat är att du inte behöver oroa dig för det för leveranser från oss.